2006-02-09

Det snöar ! Jippie! Jippie! Jippie! inte alls

Gunnel undrade vad vit kladdkaka är för något . Jättesliskigt och gott alternativ om man om man inte vill baka den traditionella bruna chokladvarianten. Hade inga ägg hemma och var sugen på något gott. och voila här är receptet:


VIT KLADDKAKA
100 gram vit choklad
100 gram smör/margarin
2 dl socker
150 g lätt kesella
2. 5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
0.5 tsk salt
skal och saft av 1/2 citron.
Smält chokladen i vattenbad eller micron. Smält smöret.
Rör socker och kesella cirkus 5 minuter.
Blanda i choklad och smör i kesellablandningen. Omröres. Häll i citron-
saft och riven skal .Häll resten av ingredienserna; blandas i lite i taget .
Slänges i en smörad och ströad gärna en löstagbar form.
Gräddas i 200 grader ca 25 minuter.
Jag hade ingen kesella hemma utan tog (Turkisk) yoghurt istället 125 gram( det står 150 g i receptet men jag tog 125g iallafall) och det funkade utmärkt men det rann lite vätska genom formen. Blev lite osigt. Men kakan var god....Jag gräddade den längre än 25 minuter för den var inte alls klar . Sen pudrade jag med florsocker för det tycker jag blir vackert! Jag hittade recpetet hos Mia.
Hoppas det ska smaka!

5 kommentarer:

Malin sa...

Vit choklad.... Blääää
Det gillas inte här..

Nina sa...

nej malin inte blä, gott, lever och andra inälvor det är blä, löss är blä , vit choklad i kaka gott. Vit pur choklad ganska sliskigt men i kaka yummie.

Malin sa...

oK Ska kanske prova då. Gillar inte vitchoklad i chokladform i alla fall..
Det är lika blä som löss och lever..

Nina sa...

jag vågar knappt saga att jag ska minsann baka brownies idag... värsta kakmonstret...kanske därför jag är lite väl rund? och jag är inte gravid? Hm ... jag äter för mycket gott..Nästa vecka då ska jag skärpa mig, på måndag. ;0)

Malin sa...

Jo det sa jag med.. Klarade en vecka... haha....